Reacties uitgeschakeld voor Autorijden vroeger en nu

Minder auto’s op de weg


Vroeger reden er aanzienlijk minder auto’s op de snelwegen en overige wegen in het land. Niet iedereen kon zich een auto permitteren in vroegere tijden en mensen werkten in de meeste gevalleen dicht bij hun huis. Velen konden dan ook op de fiets of zelfs lopend naar het werk toe. Los van het feit dat een en ander natuurlijk veel beter was voor het milieu was het ook een stuk veiliger op de weg. Er gebeurde eenvoudigweg minder ongelukken en files bestonden er nog amper in vroegere tijden. Zoals iedereen weet is dat tegenwoordig wel een ander verhaald, het aantal files in de ochtendspits is niet meer te overzien en ook gebeuren er relatief veel ongelukken. Ook de premie voor autoverzekeringen was toen veel lager, niet in de laatste plaats omdat er gewoonweg dus minder ongelukken plaatsvonden met als gevolg minder schade.

Autoloze zondag

Wie herinnert zich nog de autoloze zondag, ingesteld door de overheid, waarbij het automobilisten werd verboden om op zondag voertuigen met een verbrandingsmotor te gebruiken. In 1973 bijvoorbeeld kwam de beruchte oliecrisis waarbij de oliekraan voor onder andere Nederland werd dichtgedraaid en er een groot tekort aan olie ontstond. Dus om het oliegebruik vervolgens in te perken werd de autoloze zondag ingevoerd. Dat resulteerde in bijna spookachtige lege snelwegen waar mensen op de rolschaats of met de fiets overheen reden. Het verbod overigens niet alleen voor auto’s over de weg maar ook voor het verkeer over water en door de lucht. Wel werd er een uitzondering gemaakt voor bijvoorbeeld de politie en ambulances, dus voertuigen die moeten worden ingezet om belangrijke taken te kunnen vervullen. Het was overigens niet toegestaan om op de snelwegen te fietsen tijdens een autoloze zondag, maar mensen deden het toch. Maar het verbod werd omzeild door bijvoorbeeld zaterdagavond te gaan rijden en zondagavond, waardoor er per saldo ongeveer dezelfde hoeveelheid olie werd verbruikt door de automobilisten op de openbare wegen.

Nog een navigatiesystemen

Ook was er vroeger natuurlijk nog geen smartphone of Tom Tom die je de weg konden wijzen als je naar een onbekende bestemming moest rijden. Veel mensen maakten dan ook gebruik van kaarten en/of de wegenatlas van de ANWB. Het had ook wel iets romantisch natuurlijk om ter voorbereiding op de vakantie met het gezin de route op een kaart uit te tekenen en te bekijken. Tegenwoordig gebruikt zo goed als iedereen navigatieapps om op de plaats van bestemming te komen.


Reacties uitgeschakeld voor De duurste supercars

Sommige mensen zijn blij met een Kia Picanto of een Opel Astra. Niks ten nadelen van deze auto’s, maar zeg eens eerlijk: Als je het geld zou hebben, welke auto zou je dan willen kopen? Een sultan uit Saudi Arabië dacht hier anders over en besloot een auto te laten bouwen. Momenteel bezit deze rijke sultan over één van de grootste wagenpark van de wereld met de meest exclusieve auto’s. Uitlopende auto’s van een bescheiden Alfa Romeo tot Ferrari’s en de Koeningsegg Trevita.

Koeningsegg Trevita

Als je het hebt over dure auto’s zal je snel denken aan Italiaanse, Duitse of Engelse merken, zoals een Ferrari, Bugatti, Mercedes of Jaguar. Minder bekend is Zweden. Als je bekend bent met het programma Top Gear heb je de Koeningsegg hoogstwaarschijnlijk wel eens voorbij zien komen. Deze Zweedse fabrikant maakt alleen maar exotische supercars, waarbij het gaat om style, luxe, performance en innovatie. De Trevita is inmiddels al enkele jaren oud, maar met een prijs van ruim 2 miljoen Euro behoort deze auto tot de duurste auto’s van dit moment in de wereld. De body van de auto bestaat veelal uit carbon, waardoor de auto ligt is. Met een moderne v8 van 4.8 liter is de auto buitengewoon snel. De auto behaald een top van ruim 400 km/u en staat binnen 3 seconden op de 100 km/u.

Lamborghini Veneno Roadster

De populairste supercars zijn de Ferrari’s en Lamborghini’s. De Veneno Roadster is de nieuwste productie van Lamborghini en kost ruim 4 miljoen. Met dit prijskaartje is de Lamborghini waarschijnlijk de duurste supercar van dit moment.

W Motors Lykan Hypersport

De Italiaanse supercar wordt opgevolgd door een auto van Libanees komaf. Het gaat hierbij om de Lykan Hypersport van W Motors, dat vele enigszins doet denken aan de auto van Batman. De prijs ligt op circa 3 miljoen en is de eerste supercar geproduceerd in het midden-oosten.

Bugatti Veyron Grand Sport

Een andere bekende supercar van Italiaanse komaf is de Bugatti Veyron. Bekend om de bijzondere kleurstelling en vormgeving. Je hebt hiervan verschillende types. Het gaat hierbij om de Grand Sport editie van de Bugatti Veyron. Deze variant behaald een topsneldheid van 430 km/u. De auto kost ruim 2 miljoen.

Betaalbare supercars

Een supercar hoeft niet altijd miljoenen te kosten. Voor bedragen van 50 tot 500 duizend bestaan er ook tal van auto’s die topsnelheden kunnen behalen. Denk hierbij aan de nieuwe Nissan Skyline GT-R, een Austin Martin Vanquish of de Dodge Challenger SRT Hellcat. Hiernaast kan je ook altijd kijken naar een tweedehands, zoals een tweedehands supercar bij een Jaguar specialist. Op deze manier wordt het kopen van een echte supercar voor iedereen wat toegankelijker.


Reacties uitgeschakeld voor Goede ruitenwissers zijn belangrijk voor je veiligheid

Heb je net je rijbewijs gehaald? Op zoek naar je eerste eigen auto? Uiteraard speelt de uitstraling van een wagen een grote rol. Denk echter ook goed na over de veiligheidsaspecten. Raar maar waar is dat de ruitenwissers vaak worden vergeten wanneer het gaat om veiligheid. Goede wisserbladen zorgen voor een beter zicht en je snapt vast wel dat dat evident is als het gaat om veilig auto rijden.

Waarom zijn goede ruitenwisserbladen belangrijk
Uit onderzoek is gebleken dat het grootste gedeelte van de acties die we uitvoeren tijdens autorijden afhankelijk is van wat we zien. De ruitenwissers moeten daarom schoon zijn en bovendien goed werken. Het is in de eerste plaats noodzakelijk dat je goed zicht hebt door de voorruit. De wisserbladen moeten ervoor zorgen dat je onder alle weersomstandigheden perfect overzicht hebt van wat er om je heen gebeurt. Meestal is het ook zeker aan te raden om goede ruitenwisserbladen op je achterruit te hebben.

Wanneer zijn de wissers toe aan vervanging
Heb je een nieuwe auto gekocht en vraag je je af of de wisserbladen nog in goede staat zijn? Is de auto al wat ouder en vertonen de ruitenwissers mankementen? Er zijn een aantal signalen waar je op kunt letten. Vervang je ruitenwisserbladen als je merkt dat :

– de wisserbladen veel lawaai maken
– de rubbers vieze strepen op het raam veroorzaken

Ook kun je de slijtage indicator even raadplegen wanneer die is ingebouwd.

Welke ruitenwisserbladen moet je kopen
Wisserbladen zijn er in allerlei soorten en maten. Het is niet om het even welke je aanschaft voor jouw wagen. Het is absoluut van belang dat je zorgt voor de juiste maat wissers. Als je op zoek bent naar vervanging van de wisserbladen, kun je online of bij de garage op zoek gaan naar nieuwe exemplaren. Houd hierbij in de eerste plaats rekening met het automerk. Verder moet je kijken naar het bouwjaar. Op die manier vind je snel en eenvoudig de meest geschikte exemplaren.


Reacties uitgeschakeld voor Trekhaakdichtheid het grootst in Nederland

We gaan maar al te graag met onze caravans en vouwwagens op vakantie naar het zuiden. En dan gebruiken we hiervoor de trekhaak. Vast of afneembaar, feit is dat een op de drie auto’s er eentje gemonteerd heeft. Hiermee zijn we koploper in de wereld. En daar springen slimme bedrijven dan ook handig op in. Zo is Kip caravans van plan mede vanwege de vele trekhaakbezitters in ons land van plan om carvans te gaan verhuren via de verschillende tanksstations in het land.

Minder vaak caravan gekocht

De laatste jaren is de verkoop van caravans drastisch gedaald en dit zorgde er mede voor dat Kip in 2010 het faillissement moest aanvragen. Het bedrijf Boedelbak heeft toen een doorstart gemaakt en de zaak overgenomen. Zij zijn al bekend met verhuur via de benzinestations met hun aanhangwagens. De mensen die nog een caravan kopen doen dit in mindere mate, dus niet elke 5 jaar, maar eerder eens in de 10 jaar. Daarom wordt er nu gestart met het verhuren van de caravans. Kleine modellen welteverstaan, de zogeheten ‘Shelters’.

Ideaal voor festivals

Met deze kleinere caravans wordt gericht op de korte kampeervakanties en uitstapjes. Voor jongeren die een festival willen bezoeken kan het ook een uitkomst zijn. In een caravan kan toch net even beter geslapen worden dan in op een luchtbed in een tentje. Voor deze groep klanten is de caravanbouwer wel beducht op ander rijgedrag. Een aanpassing hier en daar zal moeten zorgen dat de ‘Shelter’ tegen een stootje kan. Zo wordt er bijvoorbeeld een extra bumperrand omheen geplakt om een robuuster resultaat te krijgen. Het is wel de bedoeling dat de caravans een tijdje mee kunnen uiteraard.

Trekhaak dilemma

Op het gebied van trekhaken is ook niet stilgezeten. Deze worden in diverse vormen aangeboden en voor elke gelegenheid is er een passende trekhaak. Zo kiezen bestuurders die sporadisch een caravan achter de auto hangen eerder voor een afneembare trekhaak. Dan hebben ze wel het voordeel van de trekhaak zelf, maar alleen op het moment dat het nodig is. Nadeel kan zijn dat sommige elektrische systemen met een trekhaak voor de sensoren niet lekker meer functioneren namelijk. Veelgebruikers zoals mensen met een paardentrailer die wekelijks gebruik maken van hun trekhaak kiezen wel voor een vast exemplaar en hoeven zo niet wekelijks de trekhaak te demonteren. De vaste trekhaak is daarentegen wel een stuk voordeliger dan zijn afneembare tegenhanger.


Reacties uitgeschakeld voor Beter presteren met ’n goede nachtrust

Lange tijd ging men er van uit dat slapen nodig was om het lichaam en de geest in de gelegenheid te stellen om te herstellen van de geleverde inspanning van die dag. Er is bewezen dat de mens na achttien uren zonder slaap een verminderd reactievermogen heeft. Bovendien valt u zonder dat u het merkt af en toe een paar seconden in slaap. Vooral wanneer u bijvoorbeeld autorijdt, kan dit uiteraard erg gevaarlijk zijn.

Recent onderzoek wijst uit dat de hersenen slaap nodig hebben om de gebeurtenissen van de afgelopen dag te verwerken. Sommige informatie wordt bewaard in het geheugen en andere informatie wordt als het ware gewist. Een deel van de informatie wordt bewaard waar u er snel bij komt, andere informatie gaat als het ware een soort van archief in. Hoe langer u wakker blijft, hoe meer uw hersenen het laten afweten. Als eerste gaan al uw cognitieve functies achteruit. Daarna laat de rest van uw lichaam het ook afweten. Ernstig slaapgebrek kan zelfs de dood als gevolg hebben.
Zonder slaap is het voor uw hersenen onmogelijk om al het gebeurde te verwerken. Het wordt dan langzaam maar zeker een zooitje in uw hoofd. Maar als u juist wel slaapt, dan wordt alle informatie verwerkt. U presteert dan uitstekend. Alles wat u uzelf aanleert wanneer u wakker bent, onthoudt u beter als er een goede nacht rust achteraan zit. Om goed te blijven presteren is voldoende en regelmatig slapen dus een vereiste.


Reacties uitgeschakeld voor Rijschool Hilversum

Als je op zoek bent naar een rijschool in Hilversum, moet je zeker eens kijken bij rijschool G. Rijschool G geeft namelijk passende rijlessen in de omgeving van Hilversum. Tevens zijn zij te vinden in Utrecht, IJsselstein, Zeist, Nieuwegein en Houten. Deze rijschool is zelfs uitgeroepen tot de beste rijschool van Utrecht en omgeving. Dus als je je rijbewijs wilt halen voor de schakel auto kun je haast niet om rijschool G heen.

De voordelen van rijschool G
Wanneer je kiest om je rijlessen voor rijbewijs B te gaan volgen bij G, profiteer je van diverse voordelen. Enkele voordelen zijn:

  • Voordelig tarief
  • Geen inschrijfgeld
  • Examengarantie
  • Betaling in termijnen zonder extra kosten
  • Hoog CBR slagingspercentage

Voor studenten rekent rijschool G helemaal een voordelig tarief, zij ontvangen namelijk nog eens 10% korting. Daarnaast koopt G examens in en ben jij dus altijd verzekerd van het kunnen doen van een rijexamen. Het slagingspercentage dat in één keer slaagt, is tussen de 64% en 68%. Zij bieden dus goede rijlessen aan, waardoor het merendeel van de kandidaten in één keer slaagt.

Rijlessen op maat
De rijlessen die je volgt bij G zijn altijd passende rijlessen, speciaal voor jou. Iedere leerling is anders en dus ook de manier van het leren rijden. Jouw wensen staan centraal. De rijinstructeurs passen de lessen aan aan jouw niveau. Dus wanneer je ergens wat meer moeite mee hebt wordt hier simpelweg wat langer bij stil gestaan totdat je het wel goed onder de knie hebt. Alleen op die manier kun jij straks veilig en vol zelfvertrouwen de weg op. Verder biedt rijschool G de mogelijkheid om, naast overdag ook in de avond of in het weekend rijlessen te volgen. Door hun flexibiliteit vind jij altijd wel een mogelijkheid om je rijles te volgen. Vraag gratis een proefles aan bij rijschool Hilversum en laat je overtuigen van de voordelen.


Reacties uitgeschakeld voor Tips bij het kopen van een tweedehands auto

Je hebt je rijbewijs gehaald! Je kunt dus nu een tweedehands auto kopen. Leuk, maar waarop moet je letten als je een tweedehands auto gaat kopen? Je wilt natuurlijk niet een auto kopen waar direct allerlei onderhoud aan gedaan moet worden. Je moet dus niet direct bij de eerste de beste autodealer of particulier een auto kopen, maar ook goed erover nadenken wat je eigenlijk precies wilt.

Begin daarom allereerst met wat voor soort auto je wilt kopen. Hierbij kun je denken aan welk merk en model je wilt, maar ook aan de uitvoering en opties. Heb je nagedacht wat je jaarlijks wilt betalen aan onderhoud en brandstofverbruik? Deze kosten moet je natuurlijk ook overwegen. Bij kosten kun je tevens denken aan de wegenbelasting. Hoeveel wil je nou eigenlijk maximaal aan je auto kwijt?

Als je op bovenstaande vragen een antwoord hebt, dan kun je verder gaan kijken. Je kunt gaan kijken naar waar de auto te koop is. Je kunt bij een particulier een auto kopen, maar ook bij een dealer. Als de dealer bij de BOVAG is aangesloten, heb je vaak meer zekerheden. Als de dealer namelijk bij de BOVAG is aangesloten, dan kun je de verborgen gebreken makkelijker bij de dealer verhalen. Als een bedrijf niet is aangesloten of je koopt de auto bij een particulier, dan wordt het moeilijker om de schade te verhalen.

Als je een particulier of dealer hebt gevonden die jouw tweedehands auto verkoopt is het tijd om een proefrit te maken. Het is handig om hiervoor werkelijk de tijd te nemen. Zo is het slim om de auto niet alleen in de stad uit te proberen, maar ook op de snelweg. Zo weet je hoe de auto op verschillende wegen rijdt. Daarnaast geeft het je ook de tijd om alle bedieningen en andere mogelijkheden uit te proberen. Als je dan tijdens de proefrit ook even aan de zijkant parkeert, dan kun je goed de auto controleren. Bij terugkomst kun je de verkoper vragen welke gebreken de auto heeft. De verkoper is namelijk verplicht deze te vermelden.

Heb je het kenteken van de auto? Je kunt dan eenvoudig het kenteken nakijken kenteken nakijken. Dan kan je inzicht krijgen in alle informatie van de RDW. Je controleert dan snel en eenvoudig onder andere de schadehistorie, kilometerstanden en het aantal eigenaren. Zo heb je meer informatie over de auto – die je tijdens de proefrit niet heb gekregen – en verklein je dus de kans op een miskoop. Wil je nog een extra zekerheid? Dan kun je nog een aankoopkeuring laten uitvoeren bij een onafhankelijke partij.

Heb je bovenstaande stappen uitgevoerd? Dan beginnen de onderhandelingen over de prijs, de leveringsvoorwaarden en de garantie. Je kunt namelijk altijd bij een tweedehands auto over de prijs onderhandelen! Het is belangrijk om te weten dat je niet de leveringsvoorwaarden en de garantie vergeet. Zodra eenmaal de koop is afgesloten, kun je hier niet meer op terugkomen. Zodra ook deze punten akkoord zijn, is het wachten op de levering van je nieuwe tweedehands auto. Veel rijplezier!


Reacties uitgeschakeld voor Handige dingen om te weten bij het volgen van rijlessen

Verschillende dingen die handig kunnen zij bij het volgen van rijlessen. Uit onderzoek is gebleken dat hoe jonger je begint met rijlessen volgen hoe succesvoller en sneller je zult afrijden. Tegenwoordig is het al mogelijk om vanaf je 16,5 levensjaar te beginnen met het volgen rijlessen.

In de grote steden zijn er veel verschillende rijscholen die rijlessen kunnen aanbieden. Indien je echt zo snel mogelijk wil afrijden kun je al vanaf 16 jaar beginnen met het volgen van een theorie cursus. Wanneer deze gehaald is zullen ook de lessen beter gaan. Je weet namelijk waar je tijdens de praktijk lessen moet op letten en hoe je bepaalde situaties moet beoordelen.

Tijdens mijn eigen eerste rijlessen Utrecht vertelde mijn rijinstructeur dat het aantal lessen afhankelijk is van verschillende factoren. Wat mij opviel is dat hij aangaf dat mensen die veel teamsporten beoefenen sneller afrijden. Hij zei dat met een teamsport rekening moet worden gehouden met teamgenoten (eigenlijk dus de omgeving) en er moeten bij teamsporten constant situaties ingeschat worden.

Een andere factor die moet worden meegenomen is de al aanwezige rij ervaring. Indien er al ervaring is met het rijden van een scooter of helemaal schakelbrommer is de kans op slagen met weinig lessen een aanzienlijk stuk groter. Vooral rijervaring met het rijden op een schakelbrommer is hierbij handig. De besturen weet immers al hoe er moet worden geschakeld en dit is een groot voordeel bij het beginnen met rijlessen.  Dit kan ook handig zijn bij het volgen van rijlessen bij jou in je staf of dorp. Het is altijd handig om de verschillende rijscholen met elkaar te vergelijken op prijs en slagingspercentage.


Reacties uitgeschakeld voor Hoe kies ik de juiste rijschool?

Beginnen met je rijopleiding is voor de meeste mensen heel spannend, eindelijk mag je zelf eens achter het stuur zitten in plaatst van op de plek van de bijrijder of achterin. De één begint met zijn of haar rijopleiding wanneer hij/zij 16,5 jaar is, de ander wanneer die 18 is en sommige beginnen pas tegen hun 30e leeftijd of zelfs nog later. Vaak heeft dit te maken met de financiele situatie of omdat ze niet durven te autorijden. Eigenlijk maakt het dus niet uit hoe oud je bent, voor het eerst gaan rijden is voor iedereen spannend! De hamvraag van vandaag is; hoe kies je een goede rijschool?

Bekijk de website

Bekijk altijd de website van een rijschool om een indruk te krijgen. Eigenlijk moet er voldoende informatie staan zodat jij geen vragen meer hebt. Wat zijn de tarieven, hoe lang duren de lessen, wat zit er inbegrepen in de pakketten etc. Daarnaast kun je ook beoordelen of de site er professioneel uitziet. Dit wil niet altijd zeggen dat het een goede rijschool is maar een beetje een goede rijschool zorgt voor een goede site!

Slagingspercentages

Dit is de valkuil van de meeste rijscholen en leerlingen! De meeste rijschool weergeven hun slagingspercentages niet op de website en er wordt geen woord over gerept. Vaak doen ze dit omdat ze waarschijnlijk een laag slagingspercentage hebben en potentiele leerlingen hiervan kunnen schrikken. Via het CBR kun je echter zelf de slagingspercentages van alle rijscholen opzoeken. Wanneer de slagingspercentages wel worden weergeven op de site, is de kans heel groot dat je wel goed zit!

Reviews

Staat er op de website ervaringen van oud leerlingen? Hoe vonden zij de rijlessen en hoe hebben zij hun rijopleiding ervaren? Wanneer dit mist heeft de rijschool waarschijnlijk wel iets te verbergen of nog heel weinig leerlingen gehad.

Proefles

Voordat je besluit je rijopleiding ergens te gaan volgens is het belangrijk om eerst een proefles aan te vragen. Meestal is dit gratis, maar niet altijd!


Reacties uitgeschakeld voor De NK ABS Sensor

De ontwikkelingen in de auto-industrie zijn in een rap tempo doorgevoerd. In nog geen honderd jaar is het basisprincipe volledig aangepast en bijgewerkt naar de huidige eisen, zowel op het gebied van veiligheid als comfort is er veel veranderd om de voertuigen optimaal te laten worden voor de gebruikers. Een van de veranderingen die zeker noemenswaardig is, is dat er tegenwoordig beduidend meer elektronica in de auto’s zit. Dit is goed te merken wanneer er een reparatie nodig is, de nieuwere auto’s worden aan de computer aangesloten om te zien waar er ingrepen nodig zijn. De computer in de auto doet echter nog veel meer, het regelt onder andere de veiligheid door te zorgen dat de auto zo efficiënt mogelijk remt. Dit wordt mede gedaan door de sensoren voor de ABS.

ABS sensoren van NK

Zonder de ABS sensoren weet de computer in de auto niet wanneer een van de wielen stil is komen te staan tijdens het remmen. Sturing richting de remmen is dan dus ook niet mogelijk, omdat er geen gegevens binnen komen. Wanneer er een ABS sensor vervangen moet worden, is het altijd verstandig om te kiezen voor materiaal van kwaliteit, zoals de sensoren van NK die u niet snel in de steek zullen laten. Wie goede sensoren gebruikt bij de reparatie of het aanleggen van een ABS systeem, die weet met veel meer zekerheid dat het systeem langer zal functioneren zoals het bedacht is. In dit geval is dat niet eens alleen in het voordeel van uw eigen veiligheid, maar voelt u dit ook in de portemonnee. Hoe minder de banden stil komen te staan tijdens het remmen, hoe langer de band mee zal gaan immers en dat zorgt er weer voor dat de aanschaf van het volgende setje net een seizoen verder weg is dan normaal.